Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers
Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah, jadikankah dia sihat dan sempurna, berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis, dengan berkat Nabi Muhammad SAW dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam

vendredi 20 janvier 2012

How to store your Expressed breast milk (EBM)

Kite sambung balik topic breastfeeding ye..this time..saye nak share pasal ebm storage. For me it is a bit tricky and requires strategy..huhu
Mostly rasenye dah tau kot rules menyimpan susu ibu ni cth:
  1. Duration utk keep susu ibu di bhgn peti bawah- fresh ebm
  2. If simpan di peti bawah, letak susu di bhgn paling atas (chiller) dan paling belakang…sbb bhgn tersebut adalah kawasan yg paling sejuk, so susu tidak akan terdedah dgn perubahan suhu setiap kali pintu sejuk dibuka.
  3. Duration utk keep susu ibu di bhgn peti atas (bhgn ais) –frozen ebm
  4. Duration utk keep susu ibu did lm deep freezer – a must buy if susu banyak
  5. Susu yang di perah berlainan session, boleh di campur bersama dgn syarat:
    • sesi perahan kedua2 hendaklah dalam lingkungan 24 jam
    • suhu kedua2 susu yang hendak di campur itu adalah sama. Cth nya, susu perahan sesi pertama telah di simpan di bhgn sejuk bawah, oleh itu, susu yang baru di perah harus di letakkan di dalam peti sejuk, selama sekurang2nya 1 jam, baru di campur kedua2nya. Ini adalah untuk mengelak pembiakan bacteria (if im not mistaken)
ade tertampal info ni di peti sejuk di rumah =) source
Untuk menyimpan susu ibu:
  1. Di bhgn peti bawah, saya menggunakan bottle milk storage. Got a variety of brands of it. MLO, Jingle Jungle, Bumble Bee and Autumz. Sume saye suke..especially BB and Autumnz sbb murah. Hahahaha..so selesai je perah, saya terus masukkan ke dalam peti sejuk bawah. Owh..saya jugak beli botol MLO yang size 2oz tu..sgtt comeeyyyy!suke sgt!

Kenapa saya ade banyak sgt? sbb setiap hari, saya perlukan 10 botol (6 botol di bawa ke office utk seisi perahan, 4 botol dihantar ke pengasuh)..pestu nak tunggu botol kering semua, lambat..at minimum, saya perlukan 20 botol..hehhe

2. Selalunya, susu yang di perah hari ini, akan diguna pakai utk keesokan harinya. Dan balance yg tak di pakai, akan di masukkan ke dalam freezer.
3. Susu yang akan di masukkan ke dalam freezer, saya pakai plastic storage bag. Why? Sbb saya tak mampu nak beli storage bottle banyak2..huhuhuhu. Lagipon, any bottle..yang takde BPA pon, dinasihatkan supaya ditukar setiap 6 bulan. Tu yang saya dok garu kepala ni, sbb Hakim nak masuk 6 bulan dah..isk.
Amount yang di simpan:
Para ibu yg nak menyusu badan anak sampai dia cecah 2 tahun kne well-planned. Jgn main simpan je susu penuh satu botol/bag. Terutama ketika anak masih bayi. Sebab bayi yang menyusu badan, dia akan minum sket, but kerap. So kalau bayi just minum 3 oz, tp kite store 5oz dlm setiap botol, kan dah rugi 2oz tu. Remember, thawed frozen ebm harus digunakan dalam masa 24 hours (dari waktu ia diturunkan ke peti sejuk bawah), jangka hayat frozen ebm yang di panaskan adalah sangat sekejap iaitu 1 jam, compares to jangka hayat susu fresh ebm yang di panaskan iaitu 2-3 hours. Oleh itu, sila build up a plan utk simpan susu ye. =)
Ketika Hakim 2-3 bulan: saya letak 2 oz dalam setiap botol/bag. Sbb Hakim tak minum banyak..kadang2 2oz tu pon masih bersisa dan terpaksa dibuang..
Hakim 3-sekarang: saya letak 4 oz dalam setiap botol/bag. Sbb Hakim minum paling banyak pon 4oz utk setiap seisi penyusuaan.. and most likely, saya akan keep this pattern.

Nisbah antara fresh ebm and thaw ebm yang digunakan setiap hari:
My preference is to use only one bottle of thawed ebm, selebeynye semua fresh ebm. Kenapa? Sbb susu yang difrozen mempunyai kurang antibodi dan nutrisi compares to fresh ebm, disebabkan oleh proses pembekuan. However, frozen ebm is much more better than formula milk.

So setiap hari, saya bekalkan 4 botol 4oz fresh ebm, dan 1 botol 4oz thaw ebm kepada pengasuh. My prob is, saya dapat secara purata 6 botol sehari , so selalunya antara 2 ke 3 botol susu yang harus di simpan di peti beku. Sedangkan, susu beku yang digunakan setiap hari hanya 1..itu pon if Hakim dihantar ke rumah pengasuh. Kalau weekend or saya cuti..mmg saya direct feed sahaja. So walaupon susu beku di peti sejuk atas boleh bertahan selama 3 bulan, saya masih tidak mampu mengunakan stok2 susu beku saya secara efficient. Ada yang terpaksa dibuang disebabkan tempoh 3 bulan itu sudah tamat (Sedeyy) Oleh itu, encik suami dgn baik hati membelikan deep freezer. Alhamdulillah, dah tak pening kepala saya piker camne nak rotate stock frozen ebm ni.
Label botol/bag:
Saya pakai magic tape..senang nak lekat, senang nak tulis..pakai pensil pon buleh. Info yg di letak: Nama Hakim, tarikh susu di perah dan berapa oz.
Last but not least: do a LOT of reading about how to handle EBM ni..pls jgn main hentam keromo..at least beli buku Panduan Penyusuan untuk Ibu yang Bekerjaya tu. Just RM10 dan sgt sgt berguna.
Untuk ibu yang anta anak ke pengasuh dan berkerjaya, jgn lupe beli 2 sets of ice packs and cooler bag. Sbb satu untuk di bawa ke office dan 1 digunakan untuk letak susu yg dihantar pengasuh. In my case, my bff kasi 1 set as a present. Thanks a lot fara =)
I am not the expert, if ade tersalah info, kindly correct me.

Berminat dengan Set Ibu Menyusu / Set Berpantang / Set Ibu Mengandung dari Shaklee?

 Saya wakil pengedar sah Shaklee anda. ID 910361. Dapatkan konsultasi percuma dengan menghubungi saya:
§  Call/SMS/WhatsApp 019-6656041
§  email: info.vitamin4you@gmail.com
§  lawati: www.multivitamin4you.com

Like fanpage saya : www.facebook.com/multivitamin4you

Aucun commentaire: